Scholen die de subsidie Verbetering basisvaardigheden ontvangen, kunnen gebruikmaken van verschillende vormen van begeleiding van een onderwijscoördinator: in de vorm van een-op-een-begeleiding en in de vorm van een begeleid leernetwerk.
Eén-op-één begeleiding
Scholen uit het funderend onderwijs die van de Inspectie van het Onderwijs het oordeel ‘onvoldoende’ of ‘zeer zwak’ hebben gekregen en de subsidie Verbetering basisvaardigheden hebben ontvangen, hebben recht op individuele begeleiding door een onderwijscoördinator van het ministerie van OCW. De onderwijssoördinator gaat met een school in gesprek over de plannen die een school heeft om het onderwijs te verbeteren, met focus op de basisvaardigheden van de leerlingen. De coördinatoren denken mee, ontzorgen en ondersteunen. Zij nemen geen beslissingen voor de school: de school blijft altijd de regie houden.
Begeleide leernetwerken
Alle andere scholen in het primair-,voortgezet en gespecialiseerd onderwijs die de subsidie Verbetering basisvaardigheden hebben ontvangen, kunnen zich aanmelden voor een begeleid leernetwerk... In de begeleide leernetwerken staat samen werken aan onderwijsverbetering centraal, met focus op versterking van de basisvaardigheden. Begeleid door een onderwijscoördinator van OCW, wisselen scholen uit dezelfde sector en regio, vanuit hun eigen schoolcontext hun praktijkervaring en kennis uit onderzoek uit.
Op de pagina begeleide leernetwerken vind je meer informatie over deze leernetwerken.
OCW-onderwijssoördinatoren
De onderwijscoördinatoren zijn in dienst van het ministerie van OCW. Zij ondersteunen scholen die de subsidie Verbetering basisvaardigheden ontvangen bij het verbeteren van het onderwijs in de vier basisvaardigheden.
Samen met de betreffende scholen bekijken zij welke stappen een school kan zetten in het proces van onderwijsverbetering. De school heeft in dit proces altijd de regie. De coördinatoren denken mee, ontzorgen en helpen scholen, maar zij nemen geen beslissingen voor de scholen en verplichten scholen niet tot interventies. In de ondersteuning van de scholen maken de onderwijscoördinatoren gebruik van hun eigen expertise en van de expertise vanuit hun netwerk.
Onderwijscoördinatoren Sam en Miranda bezoeken scholen door heel Nederland om ondersteuning te bieden bij het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen. Basisschooldirecteur Martijn Bakker is enthousiast en tipt andere scholen: ‘Niet twijfelen, maar doen.’ Bekijk de video:
Startbijeenkomsten
Voor alle scholen die de subsidie Verbetering basisvaardigheden hebben ontvangen organiseert het ministerie van OCW ieder jaar in september verschillende regionale startbijeenkomsten. Hier gaan schoolleiders en leraren met elkaar in gesprek. Op deze bijeenkomsten lichten de onderwijssoördinatoren hun ondersteuningsvormen toe en kunnen scholen zich inschrijven voor de begeleide leernetwerken.
De startbijeenkomsten bieden ook de mogelijkheid om veel kennis en inspiratie op te doen voor de start van de activiteitenperiode. Er zijn diverse kennissessies over taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Bovendien delen scholen hun gouden tips en geleerde lessen en worden gesprekstafels georganiseerd om met andere deelnemers in gesprek te gaan.