Koning en staatssecretaris bezoeken basisschool rond aanpak basisvaardigheden
Koning Willem-Alexander en staatssecretaris Mariëlle Paul van Funderend Onderwijs en Emancipatie spraken met leerkrachten, leerlingen en bestuurders over het belang van betere basisvaardigheden. Ook aan bod kwamen de subsidiemogelijkheden die gecreëerd worden en de uitdagingen waarmee scholen te maken hebben. Dat gebeurde tijdens een werkbezoek aan basisschool De Wereldweide in Woubrugge op donderdag 21 november. Het werkbezoek stond in het teken van het verbeteren van basisvaardigheden in het primair onderwijs, in het bijzonder lezen, schrijven en rekenen.
Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen is essentieel voor kinderen om zich te ontwikkelen en om mee te kunnen doen in de maatschappij. Het verbeteren van deze basisvaardigheden staat daarom centraal in het Herstelplan kwaliteit funderend onderwijs dat de staatssecretaris samen met het onderwijsveld ontwikkelt.
Daarnaast helpt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) met het Masterplan basisvaardigheden leraren nu al duurzaam de vaardigheden van leerlingen te verbeteren op het gebied van taal, rekenen-wiskunde, en ook digitale geletterdheid burgerschap. Dit doet OCW met onder meer de subsidie Verbetering basisvaardigheden voor scholen, inhoudelijke begeleiding door onderwijscoördinatoren van OCW, de ondersteuning van evidence-informed onderwijs en de uitwisseling van kennis en ervaringen. Hiermee zijn inmiddels meer dan 1,5 miljoen leerlingen bereikt. Ook basisschool De Wereldweide heeft recent een subsidie via het Masterplan ontvangen om meer aandacht te kunnen besteden aan de basisvaardigheden van leerlingen.
Investeren in didactische vaardigheden
Koning Willem-Alexander en staatssecretaris Paul gingen tijdens het werkbezoek in gesprek met leerkrachten en andere betrokkenen van de school over het belang van goede basisvaardigheden. Schooldirecteur Rick Jansen vertelde hoe zijn school met behulp van de subsidie Verbetering basisvaardigheden extra kon investeren in de didactische vaardigheden van de leerkrachten. Een van leerkrachten kan zo bijvoorbeeld rekencoördinator worden, zodat hij straks zijn collega’s kan ondersteunen.
Vervolgens brachten de Koning en de staatssecretaris een bezoek aan een reken- en een taalles van groep 7/8 en een schrijfles van groep 4, waarbij zij een toelichting kregen op de concrete manier waarop aan die vaardigheden wordt gewerkt. In de schoolbibliotheek spraken de Koning en de staatssecretaris met hulpouders over het belang van leesvaardigheid en de functie van de schoolbibliotheek.
Dilemma's en uitdagingen
Afsluitend gingen de Koning en staatssecretaris in Woubrugge in gesprek met onder meer schooldirecteuren, schoolbestuurders en wetenschappers over dilemma’s en uitdagingen voor scholen bij de aanpak van basisvaardigheden.