Cito Leervertraging in het voortgezet onderwijs 2024
In deze studie zijn de leerresultaten van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs in kaart gebracht. Hierbij is gekeken naar de ontwikkeling van de vaardigheid van leerlingen op de vijf onderdelen van het Cito volgsysteem voortgezet onderwijs (CVVO), en de leerprestaties in het schooljaar 2023/2024 vergeleken met die in 2022/2023 en met de laatste afname die vóór de coronapandemie plaatsvond. De vijf onderdelen van het leerlingvolgsysteem zijn Nederlands leesvaardigheid (nlv), Nederlands woordenschat (nws), Engels leesvaardigheid (elv), Engels woordenschat (ews) en Rekenen-Wiskunde (rw).
Dit onderzoek is het vervolg op een reeks rapporten rondom leervertragingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs sinds de coronacrisis. Met de meest recente data uit 2023/2024 kijken we naar resultaten die sinds de coronapandemie zijn behaald in de onderbouw van het vo, en of de inzet van extra gelden van het Nationaal Programma Onderwijs en het Masterplan Basisvaardigheden een effect laten zien.