Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft een nieuwe leidraad voor het primair onderwijs gepubliceerd: ‘Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 1-2’.
Beeld: © Masterplan basisvaardigheden
De leidraad ondersteunt schoolleiders, intern begeleiders, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals die hun taalonderwijs willen onderbouwen met kennis uit onderzoek.
Evidence-informed het taalonderwijs versterken
De kennis in de leidraad is gebaseerd op (inter)nationale wetenschappelijke literatuur. Door betekenisvol en functioneel taalonderwijs kunnen leerlingen de deelvaardigheden spreken, luisteren, lezen en schrijven in samenhang met elkaar ontwikkelen. Dat is belangrijk, want een goede taalvaardigheid is essentieel om te kunnen functioneren in de maatschappij. De leidraad bevat zes aanbevelingen voor goed taalonderwijs, plus verdiepende materialen, praktijkvoorbeelden en handreikingen.
Deze leidraad sluit aan bij de leidraad over taalonderwijs voor groep 3-8. De basis voor beide leidraden is hetzelfde: taalonderwijs moet betekenisvol en functioneel zijn met een sterke doorlopende leerlijn. De organisatie in een kleutergroep vraagt echter om een andere uitwerking met gerichte handvatten en voorbeelden voor een sterke basis bij het jonge kind.
Gratis beschikbaar
Leidraad ‘Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 1-2’ en bijbehorende materialen zijn gratis te downloaden via de website Onderwijskennis van het NRO. Ook kunnen scholen gedrukte exemplaren bestellen.
Voor en door het onderwijs
Deze leidraad is geschreven door een team van wetenschappers en leerkrachten en is tot stand gekomen met financiering uit het programma Ontwikkelkracht.