- 12-11-2025
- 15:00 - 16:00
- Online
Werk jij als schoolleider, coördinator of docent in het po, go of vo? Wil je weten hoe veranderingen slagen en leiden tot duurzame onderwijsbetering? Ben je benieuwd hoe je dit evidence-informed doet en hoe je samen met je team leidinggeeft aan dit proces? Neem dan met je collega’s deel aan de online masterclass ‘Samen leidinggeven aan duurzame onderwijsverbetering’.
Deze online masterclass wordt georganiseerd op woensdag 12 november 2025 van 15.00-16.00 uur door het Masterplan basisvaardigheden. Deelname is kosteloos. Je kunt je hier voor de masterclass aanmelden.
Onderwijs is altijd in ontwikkeling. Denk aan de wisselende leerlingpopulatie op school, de impact van digitalisering, gebeurtenissen in de maatschappij, de dalende leerlingprestaties op de basisvaardigheden. Inspelen op die ontwikkelingen is een constant en tegelijk complex proces. De vraag die daarbij opkomt is: hoe kunnen veranderingen in de school ook leiden tot duurzame onderwijsverbetering? Het gebeurt regelmatig dat veranderingen niet de gewenste impact hebben, doordat ze bijvoorbeeld vroegtijdig stoppen, onvoldoende onderbouwd zijn of te snel opgevolgd worden door nieuwe veranderingen. Het helpt om kennis te hebben over wat veranderingen in de praktijk doet slagen of mislukken. En succesvol veranderen vraagt om een open, onderzoekende houding en een lerende cultuur binnen de school.
Wat kun je verwachten?
Kennis uit onderzoek
In deze online masterclass vertelt dr. Lydia Schaap, onderzoeker binnen het lectoraat ‘Organiseren van Verandering in Onderwijs’ van de Hogeschool Utrecht, hoe scholen kunnen werken aan duurzame onderwijsverbetering. En hoe zij ervoor kunnen zorgen dat veranderingen vanuit een solide basis worden ingezet en verankerd in de school: evidence-informed en gedragen.
Ook geeft zij inzicht in de complexiteit van veranderen in het onderwijs en wat formele en informele leiders in de school kunnen doen om samen leiding te geven aan veranderingen binnen die complexiteit: wat de bouwstenen zijn van de school als lerende organisatie.
Kennis uit praktijk
Gijsje Maas-Beneder, schoolleider van Kindcentrum Florent in Bladel, en Robert Vergouwen, schoolleider van vo-school het Markland Oudenbosch, geven tijdens de masterclass voorbeelden uit de onderwijspraktijk. Hoe zorgen zij voor onderwijsverbetering in hun school, waar lopen zij tegenaan en wat werkt juist goed? Tijdens de masterclass krijgt u kennis en concrete handvatten aangeboden om van onderwijsverbetering een succes te maken.
Een reeks van vijf online masterclasses
Het Masterplan basisvaardigheden organiseert in 2025 en 2026 vijf online masterclasses. Ze bieden vanuit verschillende thema’s een verdieping op de basisvaardigheden.